הפודקאסטים (או תסכיתים בעברית) יצרו מציאות חדשה בעולם. כיום כל אחד מאיתנו יכול, ללא אודישנים, צנזורה או שיקולי רייטינג, להשמיע את הקול שלו ולזכות באהבה בלתי אמצעית מאנשים בכל רחבי העולם. רוצים להצטרף למהפכה אבל לא יודעים איך להתחיל? במדריך הבא נלמד אתכם כיצד איך עושים פודקאסט – צעד אחר צעד – ובקלות.
איך מגבשים רעיון?
פיתוח תוכנית תוכן
אל תצאו לדרך לפני שאתם בטוחים בדברים האלה:
- אתם מוכנים להתחייב – כדי לזכות בנאמנות של הקהל חשוב לייצר תכנים באופן קבוע – עדיף בכל שבוע או לכל היותר בכל שבועיים. זוהי עבודה לכל דבר וחשוב להקדיש לה את תשומת הלב והזמן הדרושים.
- עשיתם "סקר שוק" קצר – ספרו על הרעיון שלכם לאנשים מהתחום, לחברים ולקולגות ובחנו את מידת העניין שלהם כדי להעריך את מידת ההצלחה. ניתן בהחלט גם להקליט פרק אחד ולשלוח אותו לאנשים מביני עניין.
- אתם מוכנים גם להשקעה כלכלית מסוימת – אין הרבה ציוד שדרוש ליצירת פודקאסט, אך תוצר איכותי יחייב גם השקעה כספית כלשהי. גם האחסון ברוב המקרים עולה כסף, כמו גם ההשקעה החשובה בשיווק שיעזור לכם להגיע לקהל הרלוונטי.
איזה ציוד נדרש להפקת הפודקאסט?
מיקרופון מקצועי
בניגוד להקלטה מהטלפון הנייד, המיקרופון יבטיח איכות גבוהה יותר. עדיף לקנות מיקרופון עם חיבור USB לעריכה ישירות מהמחשב הביתי. אם אתם מתכוונים לארח ראיונות – מומלץ לרכוש שני מיקרופונים לפודקאסט לפחות.
מיקרופונים מומלצים:
Audio-Technica AT2020
זהו אחד המיקרופונים האהובים על יוצרי פודקאסטים. הוא מגיע עם חיבור USB, כך שאפשר לחבר אותו ישירות למחשב, ועובד על כל תוכנת עריכה סטנדרטית. זהו מיקרופון ורסטילי שמתאים לכל סוג של הקלטה, אך אידאלי להקלטת דיבור.
Samson Meteor
זהו מיקרופון זול יותר מאחרים ברשימה וגם אחד הקטנים בשוק. גם הוא מגיע עם חיבור USB והיתרון הגדול שלו טמון בעבודה שהוא מאפשר לחבר אליו אוזניות כדי לשמוע בזמן אמת את איכות ההקלטה. זהו מאפיין שימושי שיעזור לכם לבדוק איך אתם נשמעים וימנע תקלות שיחייבו אתכם להקליט מחדש.
Blue Snowball
זהו המיקרופון הראשון בעולם שהציע חיבור USB והוא נחשב לאחד המוצרים האהובים בתחום. הוא משמש בעיקר להקלטת דיבור (עדיף שלא להקליט איתו שירים ונגינה), אך הוא בהחלט נחשב כבחירה ראויה לשדרי פודקאסטים. גם המחיר שלו זול בהשוואה למיקרופונים אחרים והוא אידאלי להקלטה של אדם אחד או כמה אנשים בודדים בחדר. הוא לא דורש התקנה של דרייברים מיוחדים על המחשב ומגיע בכמה צבעים.
Shure SM58
הפופולריות הגלובאלית של המיקרופון הזה טמונה במידה רבה בעובדה שהוא פועל בתחום תדרים אופטימליים להקלטה איכותית של דיבור אנושי. הוא מגיע עם חיבור USB ופופ-פילטר (מסנן רעשים) מובנה, ומאופיין במבנה קשיח, עם מערכת מתקדמת למניעת זעזועים בעת ההקלטה.
Blue Yeti
המיקרופון הזה פועל בטכנולוגית ה"קפסולה המשולבת", המאפשרת ארבעה מצבי עבודה שונים: קרדיואידי (אידאלי לפודקאסטים), סטריאו להקלטת מוזיקה, מצב רב כיווני (אומני) לקליטת צלילים מכיוונים שונים ומצב דו כיווני המתאים לראיונות. הוא קל לשימוש וגם הוא נחשב לאחד האהובים בתחום.
פופ-פילטר
פופ-פילטרים מומלצים:
Nady MPF-6
זהו הפופ-פילטר הנמכר בעולם, במידה רבה בזכות המחיר הנגיש שלו. רוב המוצרים במחירים כאלו מכילים רכיבים שנהרסים לאחר כמה שבועות, אך זהו אחד המוצרים היחידים שמצליחים להציע איכות שמחזיקה לאורך זמן בלי להעלות את המחיר.
WindTech PopGuard 2000
הפופ-פילטר הזה מתלבש בצורה מושלמת על המיקרופון ולכן כמעט אינו דורש עוד שטח אחסון, בניגוד למוצרים אחרים בתחום. העיצוב שלו קומפקטי, חסכוני ומתאים כמעט לכל דגמי המיקרופונים, אולם לא לכולם. לכן, אם יש לכם מיקרופון עם עיצוב שונה וייחודי חשוב לקחת את זה בחשבון ולבחון את ההתאמה.
On-Stage Stands ASFSS6GB Dual-Screen
בעוד שרוב המוצרים בתחום משתמשים במסך אחד כדי לחסום רעשים, המוצר הזה מכיל שניים. המסך הראשון חוסם את האוויר והרוח בסביבה החיצונית, בעוד שהשני עוזר לעטוף את המיקרופון מזווית נוספת ולהבטיח שאף רעש לא יחדור את המחסום האיכותי הזה.
מחשב עם תוכנה לעריכת סאונד
כיום ישנן לא מעט תוכנות חינמיות לעריכת סאונד. תוכנות אלו ישמשו אתכם להקלטה ולעריכת הפודקאסט, כך שלא תצטרכו להתחיל את ההקלטה מחדש במקרה של טעות או גמגום. בהמשך נסביר איזו תוכנה חינמית מומלץ להוריד וכיצד להשתמש בה.
חדר אקוסטי (אופציונלי)
איך לבנות סיפור מוצלח?
הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לעשות זאת:
אל תפחדו להיחשף – ככל שהפודקאסט יהיה אישי יותר ויעסוק באתגרים, כישלונות, תחושות קשות שחוויתם ונפילות שהובילו אתכם למקום טוב יותר – כך לקהל יהיה קל יותר להזדהות והמאזינים ירצו לשמוע עוד מכם. גם אם אתם מדברים על אנשים אחרים – נסו לעשות זאת אישי ואינטימי ככל שניתן.
השתמשו בהומור – אל תנסו לדבר בשפה גבוהה, אלא עשו זאת כפי שאתם מתקשרים עם החברים הטובים שלכם. זה המקום להשתטות, לספר בדיחות ו"להקליל" את האווירה. אולם, חשוב לא להגזים ולדעת מתי הזמן להיות רציניים.
צרו מתח ודרמה – אחת הדרכים לעשות זאת היא להתחיל בשאלה פתוחה שגורמת לחשוב, כמו "אם הייתם יכולים לדבר עם עצמכם בגיל 10, מה הדבר הראשון שהייתם אומרים?" ואז להתחיל לספר על השיחה שאתם הייתם מנהלים עם עצמכם. כשמספרים סיפור, מומלץ שלא לתת את כל המידע בהתחלה אלא לחשוב על דרכים מעניינות יותר לבנות את העלילה. זכרו שגם לתכנים "יבשים" כביכול אפשר ורצוי להוסיף מעט דרמה כדי להגביר את מידת העניין בהם. ניתן לעשות זאת באמצעות הפוגות בסיפור, חשיפת פרט משמעותי רק בסיום, או שימוש בתיאורים רבים של התחושות והרגשות של הנפשות הפועלות.
אל תפסיקו לשכתב – כשאנחנו מתעסקים בדבר מסוים במשך זמן רב, קשה לבחון אותו ממקום אובייקטיבי. לכן, לפני שמתחילים לשדר, מומלץ לכתוב את עלילת התסכית בראשי פרקים (שוב נדגיש שלא כדאי לכתוב תסריט מדויק) ולקרוא את מה שכתבתם יום לאחר מכן בעין ביקורתית יותר. המפתח ליצירת תוכנית מצוינת, כמו ביצירת תוכן איכותי מכל סוג, טמון בשכתוב, בעריכה ובבחינה מחודשת של התוצר תוך חשיבה על דרכים לשפר אותו.
איך להקליט ולערוך את הפודקאסט?
יש כמה תוכנות שיכולות לשמש אתכם להקלטת הפודקאסט ולעריכתו. למשתמשי ווינדוס מומלץ לעבוד עם Audacity או Ocenaudio. שתי התוכנות האלה קלות לתפעול וניתן למצוא מדריכים על שימוש בסיסי בהן ביוטיוב. משתמשי Mac יכולים להשתמש ב-Garageband, תוכנה מובנית עם ממשק קל לתפעול, אך בלי אפקטים מתקדמים לעריכת סאונד.
חשוב לזכור – לפני שמתחילים לעבוד על הפודקאסט, מומלץ להקליט קובץ ניסיון כדי לבחון את תקינות ההקלטה ואת איכותה.
בעת הקלטת הפודקאסט, ישנם כמה דגשים שחשוב לשים אליהם לב:
- שימרו על מרווח קבוע בין הפה למיקרופון. תזוזות במהלך השידור יגרמו לצליל לא אחיד ויצרו בעיות בעריכה.
- גם אם אתם מתבלבלים או נתקעים – המשיכו לדבר. אחר כך תמיד תוכלו לערוך ולהסיר קטעים פחות מוצלחים.
- מומלץ לכתוב לעצמכם על דף ציוני זמן חשובים – הזמן המדויק שבו התבלבלתם בדיבור ותזמון של קטעים מוצלחים במיוחד. התיעוד יחסוך זמן עריכה חשוב בהמשך.
- אם יש כמה דוברים בפודקאסט – נסו שלא לדבר במקביל ואפשרו לכל אחד זמן מוגדר לדבר.
אחרי שהשלמתם את ההקלטה, מומלץ לשמור את הקובץ בפורמט WAV או MP3. כדאי להתחיל את ההקלטה עם כמה שניות של שקט. קטע קול זה יוכל לשמש אתכם מאוחר יותר בשלב העריכה – תוכלו להדביק אותו על קטעים שתרצו לחתוך או לשנות.
שלב העריכה הוא די אסוציאטיבי ואינו דורש ידע מעמיק בתחום. כפי שעורכים טקסט, כל התוכנות המובילות לעריכת סאונד יציעו שלוש אפשרויות עיקריות: גזירה, העתקה והדבקה. מומלץ להיעזר במדריכי וידאו שילמדו אתכם את כל היכולות הבסיסיות של התוכנה שאיתה בחרתם לעבוד.
מאגרי מוסיקה חינמיים
אם אתם רוצים להשתמש במוסיקה לפודקאסט, מומלץ לוודא שאתם לא עוברים על חוקי זכויות היוצרים ומשתמשים בקבצי סאונד חינמיים ומאושרים לשימוש. תוכלו למצוא קטעים כאלה במאגר הבא: Free Music Archive.
שירותי אחסון הפודקאסט הטובים ביותר - 2024
כיום ישנן כמה דרכים יעילות לאחסן את הפודקאסט שלכם בחינם או בתשלום מינימלי. אחת הדרכים היעילות ביותר לעשות זאת היא לבנות לעצמכם אתר במערכת החינמית של WIX. כך תהיה לכם פלטפורמה משלכם, שתוכלו לעדכן וגם לפרסם בקמפיינים דיגיטליים. אולם, בניית אתר מצריכה ידע טכנולוגי והשקעת זמן. לכן, ניתן לאחסן את הפודקאסט גם באחד מהשירותים הייעודיים האלו:
דירוג | שירות | נפח אחסון | יתרונות | |
---|---|---|---|---|
1 | 100MB - ללא הגבלה | בין השירותים הפופולאריים בקרב פודקאסטרים ישראלים בזכות ממשק פשוט לתפעול, תמיכה בכתיבה עברית מימין לשמאל ומציע תמורה מעולה למחיר עבור הפודקאסטר המתחיל, ברכישת מנוי לשנה ניתן להוזיל את העלות משמעותית.
עוד על PodBean |
למעבר
*חודש ראשון חינם | |
2 | 100MB - 1GB בחודש | אחד השירותים הפופולריים, המוכרים והמומלצים ביותר בתחום. מציע סטטיסטיקות מתקדמות וחיבור ישיר לפלטפורמת הוורדפרס.
קרא עוד על Blubrry |
למעבר
*חודש ראשון חינם | |
3 | ללא הגבלה (גם לשירות החינמי) | זהו השירות החינמי הטוב ביותר לאחסון פודקאסטים. ההבדל בין המנוי החינמי למנוי בתשלום טמון בגישה לתמיכה טכנית ומקצועית. השירות מציע נפח אחסון בלתי מוגבל וגישה לנתונים על הפודקאסט שלכם. חודשיים ראשונים ב-50% הנחה בשימוש בקוד קופון: ONSIMPLECAST | למעבר | |
4 | ללא הגבלה | ספריקר מציע מספר חבילות בחינם ובתשלום. החבילה החינמית כוללת סטטסטיקה מוגבלת ועד 10 פרקים, וחבילות נוספות בתשלום שהבסיסית ביותר היא בעלות חודשית של 8$ (25 ש״ח בערך). היתרון בחבילה בתשלום הוא משמעותי לפודקאסטים מקצועים כמו סטטסטיקות מפורטות, תוכנת ספריקר סטודיו עם אפשרויות הקלטות בלייב, וניהול הפודקאסטים ממקום אחד. | למעבר | |
5 | ללא הגבלה | זהו שירות פשוט ונוח לשימוש, שמציע סטטיסטיקות מפורטות ואחסון בלתי מוגבל. השירות מציע גם הקמת אתר משלכם שתוכלו לסנכרן בקלות עם דומיין שרכשתם. | למעבר | |
6 | 50MB - 1.5GB בחודש | אחד משירותי האחסון הוותיקים, המציע מגוון רחב ומעמיק של כלים להפקה ולניתוח שיעזרו לכם לייצר פודקאסט איכותי ופופולרי יותר. | למעבר | |
7 | ללא הגבלה | זהו אחד השירותים המוכרים והוותיקים, אולם למרות שהוא מציע שטח אחסון בלתי מוגבל, הוא גם משמיע פרסומות בפודקאסטים ומציע סטטיסטיקות בסיסיות ביותר בהשוואה לפלטפורמות אחרות ברשימה. | למעבר | |
8 | עד שש שעות או ללא הגבלה בהתאם לחבילה | זהו השירות החינמי הטוב ביותר לאחסון פודקאסטים. ההבדל בין המנוי החינמי למנוי בתשלום טמון בגישה לתמיכה טכנית ומקצועית. השירות מציע נפח אחסון בלתי מוגבל וגישה לנתונים על הפודקאסט שלכם. | למעבר | |
9 | ללא הגבלה | שירות חינמי השייך לאפליקציית ספוטיפיי הכולל ממשק ידידותי ונוח. למרות שהוא מציע אחסון בחינם, הוא לרוב יתאים לפודקאסטים לא מקצועים וחדשים. | למעבר | |
10 | ללא הגבלה | Buzzsprout נחשבת לחברות אחסון הפודקאסטים הוותיקות הקיימת משנת 2009 ומאז צומחת משנה לשנה. פלטפורמת האחסון כוללת ממשק אינטואיטיבי, נוח ופשוט הכולל אפשרויות רבות לניהול ומעקב אחר הפודקאסט. | למעבר |
בהעלאת הפודקאסט לרשת, השקיעו גם בכותרת ובתיאור
לכותרת יש חשיבות מכרעת בהצלחת הפודקאסט – לא פחות מהתוכן שלו. הכותרת היא הדבר הראשון שהגולשים נחשפים אליו ומחליטים האם שווה להם להתעכב על התוכן. לכן חשוב לשים את עצמכם בנעלים של קהל היעד שלכם – לחשוב מה מעניין אותם, אילו חיפושים שלהם בגוגל יכולים להוביל אותם לפודקאסט שלכם ומה יגרום להם לפנות זמן כדי להאזין למה שיש לכם להגיד.
כדי לעשות זאת מומלץ לנסח כותרת מסקרנות ומעורפלות, שיגרו את המחשבה והדמיון של הגולשים. לכך אפשר להצמיד תיאור שיווקי של הפודקאסט בטקסט נלווה, שלא יסביר בדיוק על מה תדברו, אלא ינוסח בצורה מרמזת, שמעוררת סקרנות ועניין. כדאי להוסיף גם תגיות שיעזרו בקידום התסכית שלכם במנועי החיפוש, כמו גם תמונה שתופסת מיד את העין.
איך משווקים את הפודקאסט לעולם?
אם פודקאסט נוצר ואף אחד לא מאזין לו – האם הוא קיים?
כל העבודה הקשה שלכם תהיה לחינם אם לא תשקיעו בהיבט חיוני ביותר בתהליך העבודה – השיווק של התוצר שלכם. אחרי שיצרתם פודקאסט שאתם יכולים להתגאות בו, זה הזמן להתחיל לשווק אותו לקהלים רלוונטיים. הנה כמה דרכים אפשריות לעשות זאת:
מדיה חברתית – פייסבוק מאפשרת לנו להציג את הפרסומת שלנו לקהל רלוונטי במידת דיוק מרשימה למדי ולהגיע לאדם המתאים ביותר לקמפיין שלנו. ראשית, מומלץ לבנות דף עסקי לפודקאסט שלכם ולהזמין אליו את כל רשימת החברים שלכם. לאחר מכן ניתן להוציא אל הפועל במסגרת הדף הזה קמפיינים ממומנים ולהגדיר קהל יעד מדויק ככל הניתן שלדעתכם יתעניין בפודקאסט. פייסבוק מאפשרת לפלח קהלים על פי גיל, מיקום גאוגרפי, תחומי עניין ואפילו ביקור באתרים ספציפיים. אפשר גם להיוועץ עם בעל מקצוע המנוסה בקמפיינים מהסוג הזה להגברת האפקטיביות. תוכלו גם לפרסם את הפודקאסט בקבוצות מקצועיות עם קהל רלוונטי וכמובן בפרופיל האישי שלכם.
פרסום בגוגל – ענקית החיפוש מאפשרת למפרסמים דרך מערכת Google Adwords לבצע מחקר על מילות חיפוש פופולריות בקלות וליצור קמפיינים שיווקיים שיפגשו את הגולש בדיוק כאשר הוא מחפש תוכן שקשור לתחום העיסוק שלכם. זוהי בהחלט פלטפורמה שכדאי להשקיע בה כדי להגביר את המודעות לפודקאסט שלכם.
פרסום בכמה פלטפורמות של פודקאסטים – ככל שהפודקאסט שלכם יפורסם ביותר פלטפורמות מובילות, כך יגבר הסיכוי שהוא יגיע לקהל רחב יותר. הפלטפורמות הפופולריות ביותר שמומלץ לפרסם אותו בהן הן SoundCloud, Spotify ו-iTunes. כדי להגיע לקהל ישראלי מומלץ לפרסם את הפודקאסט שלכם גם באתר שלנו בעמוד פודקאסטים מומלצים המרכז את פודקאסטים לקהל יעד ממוקד ובנוסף ב- HotCast אפליקציית פודקאסטים המתמקדת בקהל הישראלי.
שיווק "מפה לאוזן" – זו אומנם האסטרטגיה הכי ישנה בספר, אך עדיין נחשבת לאחת מהיעילות ביותר. ספרו על הפודקאסט לקולגות, לחברים ולמשפחה. בדרך כלל הסביבה הקרובה היא התומכת ביותר בפרויקטים מהסוג הזה ואם תייצרו משהו שיסב הנאה לקרובים לכם – הם גם ישמחו לספר עליו לאחרים.
שיתוף פעולה עם יוצרים אחרים בתחום – נסו ליצור קשרים עם אנשים נוספים שמייצרים פודקאסטים באותו התחום שלכם. במצב כזה שני הצדדים יכולים להפרות אחד את השני – גם מבחינה רעיונית וגם מבחינה שיווקית. תוכלו גם להתארח זה בתוכניתו של זה ובכך להעשיר עוד יותר את התוכן של הפודקאסט.