0Shares

10 פודקאסטים מומלצים בהיסטוריה

10 פודקאסטים מומלצים בהיסטוריה

חובבי היסטוריה היו כנראה גם בהיסטוריה, אבל מה שהשתנה בינתיים זה העושר של מקורות המידע שמוצע לכל חובב היסטוריה מודרני. בימינו יש אלפי ספרים, מאות קבוצות פייסבוק, פורומים, סרטים סדרות, הצגות והרצאות, ובשנים האחרונות – גם פודקאסטים שמלווים את המסע שלנו 'אחורה'. חובבי ההיסטוריה הישראלים יתגאו לגלות כמה פודקאסטים על היסטוריה חיים ובועטים גם בעברית.

לכבוד יצר החקרנות העברי, החלטנו להכין לכם רשימת המלצות עם פודקאסטים איכותיים בעברית. המשותף לכל הפודקאסטים הוא שהם עוסקים בהיסטוריה, אך כל אחד מהם ניגש אל הנושאים מזווית שונה לגמרי, ותוכלו למצוא ברשימה רפרטואר שלם: החל מפודקאסטים העוסקים במהפכנים הגדולים ובאירועים הדרמטיים של העבר ועד לפודקאסטים שמתחקים אחרי ההיסטוריה הפשוטה של חיי היום יום. אם לא די בכך, ברשימה תמצאו אפילו שני פודקאסטים שמתאימים לילדים צעירים ולהוריהם הסקרנים. המדגם לא יכול לכלול לצערנו את שלל ההיצע הרחב הקיים בעברית, אבל בהחלט יעזור לכם לסמן נקודת התחלה למסע.

הפודקאסטים יפעלו כמכונת זמן מופלאה שתחזיר אתכם לדמויות ולאירועים חשובים בהיסטוריה וכמו תקים אותם לתחייה – באמצעות שחזור של קולות, צלילים, סגנונות חיים וכניסה לפרטי הפרטים של הדמויות והאירועים האלמותיים. מוכנים לצלול אל העבר? תמשיכו לקרוא.

1. 'עושים היסטוריה'

פודקאסט 'עושים היסטוריה' מתחקה אחרי אנשים, תופעות ואירועים היסטוריים שחלקם הבטיחו את החיים שלנו על כדור הארץ וחלקם פשוט הפכו אותם לצבעוניים יותר. בכל פרק תפליגו עם הקברניט-מגיש רן לוי למסע-חקר של פיסת היסטוריה נשכחת, ותיחשפו לכל פרטיה. תגלו למשל איך התחילו בני האדם ללכת על שתיים, אילו דברים השארנו על הירח וגם איך נוצרו הגיטרה החשמלית, או החזייה. אז אם אתם מסתובבים בעולם ומציבים סימני שאלה כמעט על כל דבר שאתם רואים, בטח תמצאו את מבוקשכם בין כ-400 הפרקים שפורסמו. זה הזמן ללחוץ על פליי.

האזינו באפליקציית 'הוטקאסט' 

2. 'טבע האדם'

כשמו כן הוא – פודקאסט העוסק בטבע האדם. כמו מיזמים אחרים של ה'חינוכית', גם הפודקאסט הזה מצטיין באיכותו ובידע שהוא מעניק. בפרק אחד תכנסו לראש של רוצחים שבחרו באלימות כדרך חיים ובפרק אחר תגלו ממה עשוי לב של אדם שנולד עם תסמונת כה מוזרה – שגורמת לו לאהוב ולהאמין בכל אדם. אם תאהבו את זה תוכלו לצלול לפרקים נוספים, בהם תגלו למשל על שורשי הפחד, על איך חיים אנשים שאיבדו את הזיכרון, על הורות במשפחות חד-מיניות ועל המוח של מכורים. זה הפודקאסט שיאפשר לכם להכיר טוב יותר בני אדם – ומבפנים.

האזינו באפליקציית 'הוטקאסט'

3. 'מינהר הזמן'

כמו שההיסטוריה מורכבת מאירועים גדולים, כך היא מורכבת גם מכל האירועים הקטנים שהתרחשו ומהאנשים היומיומיים, הפשוטים, שחיו בעבר. הפודקאסט הזה שם את הזרקור בדיוק עליהם: על שני אחים שסירבו להתערבב עם העולם שבחוץ והתחפרו בבית עד שהפכו לגינה קהילתית, על מלון אחד מקולל בלוס אנג'לס, על האדם שהמציא באמת את מיקי מאוס (זה לא היה וולט דיסני!) ועל עוד שלל דמויות ואירועים איזוטריים לכאורה, שפעמים רבות שינו את ההיסטוריה אבל לא תועדו בה כמתבקש. 

אם אתם רוצים לקבל תמונה מלאה יותר של אירועים חשובים בהיסטוריה, תצטרכו להציץ גם אל מאחורי הקלעים, היכן שמתחבאים פעמים רבות האנשים שאחראים ליצירות חשובות אך איש לא מכיר בקיומם. הפודקאסט הזה מומלץ כי הוא ייתן לכם הצצה בדיוק אליהם. 

האזינו באפליקציית 'הוטקאסט'

4. 'היסטוריה גדולה, בקטנה'

יוצרי 'היסטוריה גדולה, בקטנה' מדף הפייסבוק האהוב הקימו פודקאסט מפואר באותה רוח, והוא מכיל כבר כמעט 300 פרקים! בפודקאסט מתארחים היסטוריונים, פילוסופים, אנשי תרבות וחוקרים שונים, פותחים שולחן סביב נושא מסוים ודנים בו לעומק ולרוחב. השיחות נעות בנושאים שבין תפיסת המשפט של ניטשה הפילוסוף, דרך האופן שבו ניהלו את הכלכלה ברומא העתיקה ועד לספיישל תולדות האומנות. זהו פודקאסט כבד-ראש שמתאים יותר להאזנה בישיבה נינוחה ולא תוך כדי ספונג'ה, אבל כשמתמסרים לזה – ההשקעה משתלמת.

האזינו באפליקציית 'הוטקאסט'

5. 'מתעסקות בעיקר'

פולי ואבבי נפגשות לשיחת סלון פעם בשבוע ודנות, שלא לומר 'מתעסקות', בהתרחשויות היסטוריות מהעבר הרחוק ומהעבר העוד יותר רחוק. באחד הפרקים הן מתחקות אחר היסטוריה של כתות ומנסות להבין מתי נוצרה להן תדמיתן השלילית. בפרק אחר הן חוקרות סיפורי נקמה מסביב לעולם, ובעוד פרק הן נוברות בהיסטוריה של האלכוהול (מישהו אמר תקופת היובש?) לעומת פודקאסטים אחרים שמתמקדים במאורעות גדולים כמו מלחמות העולם, פולי ואבבי מבקשות לספר גם על ההיסטוריה של ענייני היומיום, שכוללת למשל את השאלה מתי ואיך התחילו להגביל את גיל הכניסה לקולנוע? אם חשקה נפשכם בהכרות עם צדדים יותר קלילים של ההיסטוריה – הפודקאסט הזה יעשה לכם גוד טיים.

האזינו באפליקציית 'הוטקאסט'

6. 'היסטוריה לילדים'

לרוב, עולם הפודקאסט מקדיש את עצמו למבוגרים. להם הוא מייעד אינספור מילים שנהפכות לשיחות בנושאים שברומו של עולם. אבל לא זה המקרה בפודקאסט לפנינו, מבית היוצר של 'כאן', שמקדיש את כל הסיפורים המרתקים בו לאוזניים צעירות. להן הוא מספר על האיש ששינה את גני החיות, על ההיסטוריה של בתי הספר, על חיות שנכחדו מהעולם, על אישים חשובים מהיישוב העברי הישן ואפילו – על ילדים בשואה. יש לכם ילדה או ילד ששואלים כל הזמן 'למה?' הפודקאסט הזה ישמח אותם.

האזינו באפליקציית 'הוטקאסט'

7. 'אגדות אמיתיות'

עוד פודקאסט שמיועד לילדודס הסקרנים והמתעניינים שלכם, והפעם – פודקאסט שמתמקד בדמויות מיוחדות ששינו את ההיסטוריה, החל מטופאק ועד למגלה הפילוסופיה תאלס. מהרמב"ם ועד לרעמסס הגדול. במהלך כל פרק מסופר סיפור של אגדה אחרת, תוך השמעת קולות רקע שמתאימים להתפתחות בעלילה ומכניסים לאווירה. וכדי לא להקשות על הילדים, אורך הפרקים בדרך כלל לא חוצה את ה-25 דקות, ופעמים רבות הוא קצר הרבה יותר. שלחו את הקישור לילדכם והם כבר יסתדרו.

האזינו באפליקציית 'הוטקאסט"

8. 'הפודקאסט של התנ"ך'

תמיד רציתם להכיר את ההיסטוריה של אבות אבותינו? חלמתם להעמיק בסיפורי התנ"ך אבל השפה הקשה עמדה כמחסום ביניכם לבינו? הפודקאסט של התנ"ך עשוי להיות בדיוק הגשר שאתם מחפשים. המנחה, ד"ר ליאורה רביד, משקיעה כ-100 (!) שעות עבודה בהתנדבות בהכנת כל פרק, אז כנראה שלא תצטערו. הפרקים פורסים את סיפורי התנ"ך בהמשכים, ובין היתר תוכלו להכיר דרכם את סיפורה של פילגש בגבעה, להיזכר בדמויותיהן של שרה והגר ולהיחשף למסע של אברהם ושרה לארץ כנען.

האזינו באפליקציית 'הוטקאסט'

9. 'יחידים במינם'

מדי פרק מוצגת בפודקאסט סיפורה של דמות מיוחדת במינה, ואנשי אשכולות כמו לאונרדו דה וינצ'י אף זוכים ליותר מפרק אחד. הפודקאסט מפרק את סיפור חייהם של המהפכנים והמהפכניות הגדולים ומסביר על השינוי שהם עשו בעולם, החל ממארי קירי שהעלתה את קרנו של המדע, דרך הסופרים המהוללים טולסטוי ואדגר אלן פו ועד למהפכן השנוי במחלוקת צ'ה גווארה. הפודקאסט הזה יגרום לכם להעשיר את ידיעתכם על דמויות חשובות ששינו את ההיסטוריה. אם אתם מחפשים מודלים לחיקוי שיעוררו בכם השראה, כדאי שתמהרו להיכנס לקישור.

האזינו באפליקציית 'הוטקאסט'

10. 'כשבגרוש היה חור'

לסיום, קבלו המלצה על פודקאסט שבוחן את ההיסטוריה מתוך פריזמה כלכלית. רועי גרון המגיש יחזיר אתכם בזמן לתקופת משבר הדיור הקודמת בארץ, להתרסקות הבורסה בעקבות הונאה בשנת 1983, למשבר הרעב בסין, למיליארדר הראשון בארה"ב ולעוד שלל סיפורים על כסף, כלכלה ועסקים מסביב לגלובוס. אומרים שכסף מסובב את העולם – בואו לגלות איך הוא עשה זאת בעבר ואיך זה קשור לעולם שלנו כיום.

האזינו באפליקציית 'הוטקאסט'

נכתב על ידינטלי סויסה

כותבת ועורכת תוכן בתחומי ספרות, היסטוריה ואיכות סביבה.

מוזמנות ומוזמנים להתרשם מפוסטים משעשעים לצד פוסטים כבדי-ראש שכתבתי לעמוד הפייסבוק של ספרייה עירונית.

אם מעניין אתכם ואן גוך: https://did.li/CvbZH
אם מעניינות אתכם דילמות של ספרנים בספרייה (כן, תתפלאו): did.li/IA5fT
אם מעניין אתכם הגשם: did.li/rpCCN
:)

מעוניינים שאצור עבורכם תוכן?
דברו איתי: [email protected]

נגישות