0Shares

מה זה פודקאסט?

מה זה פודקאסט?

הפודקאסטים כבשו את העולם בסערה בשנים האחרונות, ומספקים דרך חדשה ומעניינת לצרוך מידע ואפילו סתם להעביר את הזמן. אם אתם מחפשים ללמוד משהו חדש, לצחוק קצת או פשוט להעביר את הנסיעה היומית בנעימים, הפודקאסטים מציעים מגוון רחב של נושאים ופורמטים לבחירה. בכתבה זו נצלול לעולם הפודקאסטים: להיסטוריה שלהם, סוגיהם, לדרכים שאפשר להאזין להם או ליצור אותם לבד

פודקאסטים: נעים להכיר

פודקאסט (בעברית: 'הסכת') הוא קובץ אודיו דיגיטלי שניתן להוריד או להאזין לו אונליין בפלטפורמות פודקאסטים שונות, דוגמת אפל מיוזיק וספוטיפיי. בדרך כלל מדובר בסדרה של פרקים שיתפרסמו על בסיס קבוע. הם יכסו מגוון רחב של נושאים, החל מחדשות ופוליטיקה ועד לבידור ולתרבות פופ. פודקאסטים מוגשים לרוב על ידי מומחים או חובבים בתחומם, ומספקים למאזינים תובנות ונקודות מבט ייחודיות.

איך הכול התחיל?

המונח 'פודקאסט' הוטבע לראשונה ב-2004 על ידי העיתונאי בן המרסלי, והפורמט זכה במהירות לפופולריות. אחד הפודקאסטים המוקדמים והפופולריים ביותר היה 'Serial' (בעברית: 'סדרתי'), סדרת פודקאסטים בנושא פשע אמיתי שעלתה לראשונה ב-2014 והפכה במהירות לתופעה תרבותית. מאז, פודקאסטים הפכו לוויראליים במיוחד, כשמיליוני אנשים מאזינים לתוכניות האהובות עליהם על בסיס קבוע.

מהפכת הפודקאסטים בישראל

גם בישראל הפופולריות של הפודקאסטים נמצאת במגמת עלייה בשנים האחרונות. יותר ויותר אנשים מאזינים לתוכניות האהובות עליהם ועוקבים באדיקות אחרי פודקאסטים רבים ומגוונים בו-זמנית. נכון לשנת 2021 היו בישראל מעל 1,000 פודקאסטים פעילים, עם מספר מוערך של 2.5 מיליון מאזינים חודשיים. סקר שנערך בנושא מצא כי מספר הפודקאסטים בישראל גדל ב-200% בשנתיים האחרונות, מה שמעיד על עניין גובר במדיום הפופולרי. רבים מהפודקאסטים הללו מכסים מגוון רחב של נושאים, כמו חדשות, פוליטיקה, בידור ותרבות.

סגנונות של פודקאסטים

לפודקאסטים פנים רבות, ועל כן סגנונות ודרכי הגשה מגוונים. לפניכם כמה דוגמאות לסוגי פודקאסטים שונים זה מזה:

  • פודקאסטים של ראיונות: פודקאסטים שכוללים ראיונות עם מומחים או מפורסמים בתחומים שונים.
  • פודקאסטים של חדשות: פודקאסטים שמכסים אירועים אקטואליים וסיפורי חדשות מרחבי העולם.
  • פודקאסטים של פשע אמיתי: פודקאסטים החוקרים סיפורי פשע מהחיים האמיתיים.
  • פודקאסטים קומיים: הפודקאסטים האלה נועדו להצחיק את המאזינים, לרוב בהשתתפות קומיקאים או בהשמעת מערכונים קומיים.
  • פודקאסטים חינוכיים: פודקאסטים שמתמקדים בהעברת ידע למאזינים ולפעמים גם מסרים חינוכיים, בייחוד בפודקאסטים לילדים.

למה לי פודקאסט עכשיו?

אם עדיין לא הבנתם את התפקיד שפודקאסטים יכול למלא בחייכם, תנו לנו לסכם את היתרונות שפירטו מאזינים ותיקים:

  • נוחות: ניתן להאזין לפודקאסטים מכל מקום ובכל זמן, דבר שהופך אותם לבחירה מצוינת עבור אנשים עם לוחות זמנים עמוסים.
  • מגוון: עם סוגים כה רבים ושונים של פודקאסטים זמינים, כל אחד יכול למצוא פודקאסט שידבר אליו.
  • למידה: פודקאסטים יכולים להיות דרך מצוינת ללמוד על נושאים חדשים ולהרחיב את הידע, שהרי לעתים המוח שלנו יכול לעבד מידע בצורה טובה דווקא במהלך האזנה.
  • כיף: לפני הכול, להאזין לפודקאסט זה פשוט כיף!
    פודקאסטים יכולים להיות מקור נהדר לבידור, ומספקים למאזינים שעות של תוכן מרתק ואינפורמטיבי.

פודקאסטים פופולריים שכדאי לבדוק

במדינתנו הקטנה יש דבר אחד שמאפיין כמעט את כולם: כולם ניחנו במוח היהודי המפורסם, שהופך אותם לבני דעת בעלי תובנות, תכונה שמתיישבת היטב עם עולם הפודקאסטים.

לכן לא מפתיע כלל שקיימים עשרות פודקאסטים מעולים להאזנה בעברית, החל מפודקאסטים רציניים ועד לפודקאסטים שלא לוקחים עצמם ברצינות כלל. אז בואו נכיר 3 פודקאסטים מעולים  שפשוט חובה לשמוע!

דגנים מלאים הוא פודקאסט בהנחיית מיה דגן, "הלא מפורסמת". מיה דגן היא זו שתבעה לעצמה את הכינוי "מיה דגן הלא מפורסמת" כדי להבדיל עצמה מהשחקנית המפורסמת מיה דגן, המוכרת לנו מהצגות התיאטרון השונות ותפקידה האלמותי בסדרה "השיר שלנו".

מיה דגן, מנחת הפודקאסט דגנים מלאים היא אושיית רשת שהתפרסמה בפלטפורמת הטיקטוק בזכות הסרטונים השונים שהעלתה בהם דיברה על נושאים שנויים במחלוקת, כמו מיניות, דימוי גוף בריא ואף בתקופה האחרונה גם על התנגדותה לרפורמה המשפטית.

בפודקאסט דגנים מלאים תוכלו להאזין למיה מדברת על דימוי גוף נכון, נשיות, מיניות, קריירה ועוד אינספור נושאים! מיה עצמה בחורה קורעת ומלאה בתובנות מדויקות מאוד שיכולות לגעת בכל אחת ואחד מאיתנו, לא משנה באיזה גיל או שלב בחיים.

בואי נדבר רצח הוא אולי אחד מהפודקאסטים הותיקים והמוכרים ביותר במדינת ישראל! כבר מעל 300 פרקים הועלו בסדרה והמנחות, שלי וקרן – לא הולכות לאף מקום!

בפודקאסט הנפלא שלי וקרן מדברות בכל פרק על מקרה רצח או פשיעה אחר מהארץ ומהעולם ויורדות לפרטים הקטנים ביותר, על מנת לתת למאזינים את התמונה המלאה בחקר אחר המוח והטבע האנושי.

כחלק מהפודקאסט בדרך כלל יארחו המנחות גם מומחה מהתחום, כמו לדוגמא מעיין בשן, מומחית לשפת גוף שעוזרת למנחות להגיש את הראיות ולתת נקודת מבט נוספת על התיקים השונים.

פותחות הכל הוא פודקאסט מעולה בהנחיית קורין קיציס. את הפודקאסט התחילה קורין ביחד עם חברתה, השחקנית המפורסמת נעמי לבוב אך במרוצת הזמן והקריירה של חברתה, קורין נותרה להנחות את הפודקאסט לבדה – משימה שהיא עמדה בה בגבורה יתרה!

פותחות הכל הוא אחד הפודקאסטים המומלצים ביותר ברשימה, לנשים וגברים כאחד. קורין מתייחסת לעניינים שונים ומגוונים שנוגעים בתחומים שרלוונטיים לכולנו בצורה רגישה, עדינה וחשופה במיוחד. בכל פרק תוכלו להתרגש, לצחוק וללמוד דברים חדשים על עצמכם ועל הסביבה.

מה צופן העתיד של עולם הפודקאסטים?

אם לשפוט לפי ההווה, העתיד של הפודקאסטים צפוי להיות מזהיר. פודקאסטים מציעים דרך חדשה ומרעננת לצרוך תוכן אודיו ויותר ויותר אנשים מצטרפים לתחביב ומאזינים באדיקות לתוכניות האהובות עליהם על בסיס קבוע. ככל שהטכנולוגיה תמשיך להתפתח, נוכל לצפות לפודקאסטים אף יותר חדשניים ומרתקים, שיעשירו את עולמנו, ירחיבו את לבנו או פשוט ינעימו את זמננו בפעולות השגרה המונוטוניות. אז למה אתם מחכים? היכנסו לרשימת הפודקאסטים, בחרו לכם משהו ולא תתחרטו. יפה שעה אחת של פודקאסט מגלילה חסרת תכלית בפיד ומצפייה בעוד כמה סטוריז. בהתחייבות!

מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו

נכתב על ידינטלי סויסה

כותבת ועורכת תוכן בתחומי ספרות, היסטוריה ואיכות סביבה.

מוזמנות ומוזמנים להתרשם מפוסטים משעשעים לצד פוסטים כבדי-ראש שכתבתי לעמוד הפייסבוק של ספרייה עירונית.

אם מעניין אתכם ואן גוך: https://did.li/CvbZH
אם מעניינות אתכם דילמות של ספרנים בספרייה (כן, תתפלאו): did.li/IA5fT
אם מעניין אתכם הגשם: did.li/rpCCN
:)

מעוניינים שאצור עבורכם תוכן?
דברו איתי: [email protected]

נגישות